U kunt zelf een afspraak maken voor een echo in onze praktijk voor het maken van een afspraak belt u met de assistent:
Maandag t/m vrijdag van 9.00 en 12.00 uur.
In gesprek of afwezig? Volg de instructies die u krijgt op het antwoordapparaat. Het kan zijn dat de assistente er een dag niet is, probeer het de volgende dag weer. U krijgt de assistente van verloskundigen Uitgerekend Woerden aan de telefoon, zij plannen de afspraken voor ons.
Afzeggen? U kunt een gemaakte afspraak telefonisch afzeggen tot 24 uur van tevoren. Daarna worden kosten in rekening gebracht.
Wij verzoeken u vriendelijk:
Alle medische echo's worden vergoed door de basisverzekering zonder eigen bijdrage. We hebben contracten voor het uitvoeren van deze echo's met alle zorgverzekeraars.
Met een medische echo bedoelen we een professionele echo, gemaakt door een daarvoor gecertificeerd echoscopist, en die we vanuit medisch oogpunt maken.
Afhankelijk van het moment van de zwangerschap zal deze echo inwendig (vaginaal) of uitwendig (via de buikwand ) plaatsvinden.
U kunt een gemaakte afspraak afzeggen tot 24 uur van tevoren. Daarna worden kosten in rekening gebracht. Je kunt alleen telefonisch afzeggen, niet via de mail.
Vertel ons wat u dwarszit
Het is belangrijk dat u vertrouwen kunt hebben in de kwaliteit van onze zorg en dat u zich prettig voelt in onze praktijk. Daarom doen we er alles aan om goede zorg te verlenen en u en uw partner goed te begeleiden.
Zit u toch met vragen? Met twijfels? Bent u ergens ontevreden over? Vertel het ons dan.
Mocht je niet helemaal tevreden zijn of een klacht hebben over je bezoek aan onze praktijk dan is het altijd zinvol dit met ons te bespreken. Alleen dan kunnen wij er eventueel iets aan doen.
Door je klacht te melden maak je duidelijk dat er volgens jou iets gedaan moet worden. Bovendien geef je ons de kans de zorg te verbeteren. Daarmee help je niet alleen jezelf, maar ook andere zwangeren profiteren daarvan.
U kunt Uw klacht melden bij de assistente en we zullen dan met U een afspraak plannen om erover in gesprek te gaan.
Kom je er met ons niet uit dan kun je contact opnemen met de klachtenfunctionaris van het CBKZ. Zij zijn onafhankelijk, werken onpartijdig en ze helpen je verder met ondersteuning en advies.Ook bemiddelt de klachtenfunctionaris bij het vinden van een oplossing.
Hoe bereik je de klachtenfunctionaris?
Tel: 088-0245123 van 9.00-12.00 en van 1300.16.30
Mail: [email protected]
Gebruik van uw gegevens
Als u besluit deel te nemen aan de screening betekent dat dat daarvoor uw gegevens worden gebruikt. Deze gegevens zijn nodig om een diagnose te kunnen stellen en eventueel een behandeling aan te bieden en om de kwaliteit van de zorgverlening te waarborgen. Die gegevens worden vastgelegd in een databank genaamd Peridos. Dit is een systeem waar alle zorgaanbieders gebruik van maken die bij de prenatale screening in Nederland betrokken zijn. Maar alleen zorgaanbieders die bij uw screening betrokken zijn, kunnen uw gegevens raadplegen. Het systeem is optimaal beveiligd om uw privacy te waarborgen. Ook het regionaal centrum kan bij de gegevens van Peridos. Het regionaal centrum coördineert het screeningsprogramma en bewaakt de kwaliteit van de uitvoering door alle betrokken zorgverleners. Daarvoor heeft het een vergunning van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). De screening moet aan landelijke kwaliteitsnormen voldoen. Het regionaal centrum bewaakt de kwaliteit onder andere aan de hand van de gegevens van Peridos. Ook de zorgveleners zelf zijn bezig met kwaliteitsbewaking. Soms moeten zij daarvoor onderling gegevens uit Peridos vergelijken. Uw zorgvelener kan u meer informatie geven over de bescherming van uw gegevens. Als u dit wilt, kunnen na afloop van de screening uw persoonlijke gegevens uit Peridos worden verwijderd. Zeg dit dan tegen de echoscopist.
Wetenschappelijk onderzoek
Anderen dan uw zorgaanbieders en het regionaal centrum kunnen niet bij uw persoonlijke gegevens. Voor statistieken, bijvoorbeeld hoeveel zwangeren van de prenatale screening gebruik maken, worden uitsluitend anonieme gegevens gebruikt. Dit betekent dat de gegevens op geen enkele wijze tot u als persoon te herleiden zijn. Ook niet door degenen die de statistieken opstellen. Dat geldt ook voor wetenschappelijk onderzoek. Om de prenatale screening steeds opnieuw te verbeteren, is wetenschappelijk onderzoek nodig. Dit vindt bijna altijd uitsluitend met anonieme gegevens plaats. Hierbij zijn zoveel mogelijk voorzorgsmaatregelen getroffen opdat de gegevens niet naar u of uw kind herleidbaar zijn. In uitzonderingsgevallen zijn herleidbare gegevens voor het wetenschappelijk onderzoek nodig. Wilt u niet dat uw gegevens in zo’n uitzonderingsgeval worden gebruikt? Zeg dat dan tegen uw zorgverlener. Uiteraard heeft uw beslissing geen enkele invloed op de manier waarop u voor, tijdens of na de screening wordt behandeld.
www.rivm.nl/zwangerschapsscreening
www.erfocentrum.nl het Erfocentrum is het Nederlandse Kennis-en voorlichtingscentrum Erfelijkheid,Zwangerschap en Medische Biotechnologie.
www.knov.nl Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen
Johan van Oldenbarneveltlaan 11
3445 AD Woerden
Vrije Nesse 24
2411 GP Bodegraven
De Regenboog 4
2421 JX Nieuwkoop
Bozenhoven 19D
3641 AB Mijdrecht